Refleksi Aktiviti Pengajaran-Pembelajaran Kuliah Kedua HMT411


Refleksi Kuliah Kedua 19 September 2018

Kuliah kedua bagi kod kursus HMT 411 telah dikendalikan oleh Dr. Norsofiah. Pada permulaan kelas tersebut, Dr. meminta para pelajar pergi ke pautan https://www.menti.com/. Kami diminta untuk menjawab satu soalan “Kenapa penyelidikan diperlukan?”. Untuk menjawab soalan ini bukan mudah untuk saya kerana memerlukan sedikit akal fikiran untuk berfikir. Setelah kami semua menjawab soalan tersebut, barulah saya sedar tajuk atau topik pembelajaran hari tersebut adalah berkaitan penyelidikan.
Image result for mentimeter
Secara mudahnya, sesuatu penyelidikan berlaku apabila mencari sesuatu ketidakpastian. Melalui penyelidikan dapat merungkai segala masalah, bukti dan sebagainya. Jawapan daripada ketidakpastian sesuatu perkara membuatkan seseorang pengkaji ingin melakukan penyelidikan. Penyelidikan sebenarnya membuatkan seseorang itu suka berfikir. Hal ini demikian kerana pengkaji yang melakukan penyelidikan sentiasa bermain dengan lima persolan disetiap minda mereka iaitu why, who, where, how dan when. Persoalan-persoalan tersebut dapat membantu menyelesaikan dan memudahkan penyelidikan mereka.

Setelah Dr. Norsofiah menjelaskan tentang penyelidikan, penyelidikan sebenarnya mempunyai dua kaedah iaitu, kaedah kuantitatif dan kaedah kualitatif. Pada mulanya, saya hanya memahami kaedah kuantitatif hanya melibatkan angka dan kaedah kuantitatif melibatkan huraian atau sesuatu hujahan. Namun, setelah diberi penerangan oleh Dr. kaedah kuantitatif melibatkan positivis, eksperimen, data numerikal dan ujian statistik. Kaedah ini akan memberikan sesuatu maklumat itu benar atau sebaliknya. Kelemahan kaedah ini hanya memberikan angka sahaja, tetapi tidak dapat menjelaskan dengan tepat.

Manakala, kaedah kualitatif melibatkan interpretif, penghuraian dan kajian lapangan. Makna, pembentukan fenomena dan konteks. Dalam kaedah kualitatif akan memberikan sebab dan mengapa terhadap sesuatu perkara berlaku dan berbeza. Kedua-dua kaedah ini sangat penting dalam sesebuah penyelidikan. Oleh hal yang demikian penyelidikan dapat merungkai dan membuktikan masalah yang timbul.

Setelah penjelasan yang diberikan oleh Dr. mengenai penyelidikan, kami diberi tugasan untuk mempraktikkan apa yang diajar oleh Dr. di dalam kelas tersebut. Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan diberikan artikel untuk berbincang dengan ahli kumpulan masing-masing. Dalam tugasan ini, terdapat tujuh perkara yang harus diselesaikan iaitu penyataan masalah, rumusan melalui sorotan kajian, kaedah kajian (metodologi), dapatan kajian, kesimpulan, objektif dan teori yang digunakan. Melalui tugasan tersebut, kami dapat belajar bagaimana mengenal pasti setiap persoalan yang diberikan dan memudahkan mencari maklumat dan isi melalui artikel atau petikan. Pengajaran yang diberikan oleh Dr. Norsofiah kepada kami menambahkan ilmu pengetahuan dan dapat manfaatkan pembelajaran ini pada setiap sudut.
Image result for research

Comments

Popular posts from this blog

ELEMEN CERPEN "ANNYSS SOPHILEA" KARYA NISAH HARON

REFLEKSI HMT 411 MINGGU KE-13

INFOGRAFIK ARTIKEL "USAH POLITIKKAN SASTERA" OLEH NISAH HARON