REFLEKSI KULIAH DAN TUTORIAL MINGGU KETIGA HMT 411
ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA SAHABAT SEKALIAN
Dalam entri kali ini, saya akan mengimbas
kembali kuliah dan tutorial HMT 411 pada minggu ketiga yang diadakan pada hari
Rabu bersamaan 26 September 2018 yang dikendalikan oleh pensyarah HMT 411 iaitu
Dr. Norsofiah.
Gambar 1: Gambar Smile daripada Google |
Pada permulaan kuliah, Dr. Sofiah bercakap tentang emosi seseorang. Emosi yang dijelaskan oleh beliau lebih kepada emosi “marah”. Apabila seseorang berada dalam keadaan marah harus mempunyai tekniknya sendiri untuk mengawalnya. Seseorang seharusnya mampu marah sekejap dan tidak boleh mengungkit kemarahan tersebut. Hal ini demikian kerana boleh menimbulkan “dendam”. Perkara ini tidak bagus untuk masa depan kita dan kita patut buang perasaan marah kerana perasaan tersebut hanya dapat menjauhkan diri orang lain daripada kita dan kita tidak dapat berinteraksi dengan baik dan rapat.
Gambar 2: Pembentangan Empat Artikel |
Selain itu, fokus utama yang diberikan
kuliah oleh Dr. Norsofiah ialah tentang “literature review” atau kajian literatur
yang perlu ada dalam penulisan dan penyelidikan pengkaji. Dalam kuliah tersebut
Dr. telah menerangkan kajian literatur secara mendalam melalui pembacaan empat
artikel yang diberikan oleh beliau. Melalui empat artikel tersebut, kami
diminta untuk mengenal pasti nama pengarang, tahun, objektif kajian, kaedah
kajian, dapatan kajian, kelebihan dan kekurangan artikel-artikel tersebut. Perkara
ini sangat menarik kerana Dr. Norsofiah telah membahagikan kepada kami enam
kumpulan untuk menyelidik keempat-empat artirkel tersebut. Kami bekerja dalam
kumpulan dan membahagikan tugas masing-masing.Hasil nanti kami perlu
membentangkan kriteria tersebut. Kumpulan kami diwakili oleh dua orang rakan
kumpulan saya iaitu Anita yang membentangkan tentang artikel Tarmizi Hasrah
tentang variasi Dialek Pahang dan Nor Nabilah yang membentangkan tentang
artikel Mohammad Fadzeli Jaafar tentang Morfosintaksis Dialek Negeri Sembilan
dan Dialek Minangkabau. Melalui tugasan tersebut kami dapat mengenal pasti
dengan lebih mudah untuk memahami pembacaan keseluruhan artikel.
Gambar 3: Selepas Pembentangan Empat Artikel |
Seterusnya, dalam tutorial Dr. menguji
kami tentang pendekatan kajian kuantitatif melalui ujian atas talian “online”
pada laman web https://edpuzzle.com. Melalui ujian ini, kami dapat kefahaman lebih
jelas dan terang tentang kajian data kuantitatif. Tujuan ujian tersebut dilaksanakan
untuk memudahkan saya dan rakan-rakan memahami topik tersebut dengan jelas. Pada
pendapat kuiz ini sangat membantu saya dan rakan-rakan untuk memahami
topik-topik yang diajar oleh pensyarah. Tambahan lagi, kuiz atas talian ini
sangat menarik dan menghiburkan suasana dalam tutorial mahupun kuliah.
Sekian sahaja entri pada kali ini.
Berjumpa semula untuk entri yang selanjutnya. Semoga apa yang saya kongsi dapat
memberi input positif kepada pembaca semua. Terima kasih.
Comments
Post a Comment