REFLEKSI BENGKEL PENULISAN DAN PENYUNTINGAN


REFLEKSI BENGKEL PENULISAN DAN PENYUNTINGAN  15 September 2018


Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca blogger! Semoga anda yang sudi dan suka membaca entri pada blog saya sentiasa dimurahkan rezeki. Bagi entri pada kali ini, saya ingin menceritakan sedikit apa yang telah saya pelajari di Bengkel Penulisan dan Penyuntingan. Bengkel ini diadakan selama 2 hari iaitu pada hari Sabtu (15 September 2018) dan hari Ahad (16 September 2018).

Pada hari pertama bengkel tersebut, saya telah mempelajari kaedah penulisan secara efisyen dan berkualiti tinggi. Hal ini demikian kerana kaedah yang diperkenalkan oleh pensyarah saya iaitu Dr. Norsorfiah binti Abu Bakar sangat membantu saya dan semua orang termasuk anda yang membaca entri ini dalam penulisan. Perkara ini memudahkan kita menyiapkan sesuatu kertas kerja dengan cepat, mudah dan sistematik. Kaedah tersebut dipanggil sebagai Mandeley. Mandeley merupakan sebuah sistem penulisan iaitu satu kemahiran yang penting yang perlu dikuasai oleh semua pelajar yang telibat dalam penyelidikan. Tanpa kerja menulis, penghasilan kerja seperti tesis, artikel dan suntingan akan menjadi sulit.

Gambar 1: Aplikasi Mandeley

Selain itu, dalam bengkel tersebut, saya mempelajari tentang peka dan pantas dalam melakukan sesuatu perkara. Tugas atau latihan mesti dilaksanakan dengan cekap, cepat, berkesan dan sempurna. sebarang proses yang tidak memenuhi empat kriteria tadi maka hasilnya akan menjadi tidak menaik, membazir, lambat dan tidak berguna. Misalnya, di bengkel tersebut saya kurang peka apa yang diajar oleh pensyarah, kesannya, saya tidak boleh memahami dan meneruskan tugasan yang diberi oleh pensyarah. Oleh yang demikian, sesuatu tugas memerlukan pengurusan yang baik supaya tugas yang dikendalikan secara berkesan agar mencapai matlmat.

Perkara ini memberi pengajaran kepada saya dan rakan-rakan sekelas supaya lebih peka dan fokus dalam sesuatu perkara.


Sekian sahaja entri pada kali ini. Berjumpa semula untuk entri yang selanjutnya. Semoga apa yang saya kongsi dapat memberi input positif kepada pembaca semua. Terima kasih.


Disediakan oleh Nur Ain binti Mazlan.



Comments

Popular posts from this blog

ELEMEN CERPEN "ANNYSS SOPHILEA" KARYA NISAH HARON

REFLEKSI HMT 411 MINGGU KE-13

INFOGRAFIK ARTIKEL "USAH POLITIKKAN SASTERA" OLEH NISAH HARON