REFLEKSI HMT 411 MINGGU KELIMA

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA!

Dalam entri kali ini, saya akan mengimbas kembali kuliah dan tutorial HMT 411 pada minggu kelima yang diadakan pada hari Rabu bersamaan 10 Oktober 2018 yang dikendalikan oleh pensyarah HMT 411 iaitu Dr. Norsofiah dan Dr. Radiah.

Dalam kuliah pada minggu ini saya dan rakan-rakan yang lain telah diberikan tugasan untuk membuat kertas cadangan bagi kajian yang bertemakan “Bahasa di USM”. Kami dikehendaki untuk melakukan kajian yang bersesuaian dengan tema berikut. Kumpulan saya bersetuju untuk memilih tajuk kajian iaitu “Pencemaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar USM di Media Sosial”

Gambar 1: Perbentangan Proposal

Pada hari kejadian, sebanyak sembilan kumpulan telah membuat pembentangan. Terdapat pelbagai jenis tajuk telah dibentangkan pada setiap kumpulan. Setiap kumpulan bebas untuk memilih tajuk dan mereka perlu menyatakan tajuk, pernyataan masalah, objektif kajian, persoalan kajian, kaedah kajian, sorotan kajian dan teori kajian yang akan digunakan dalam kajian mereka masing-masing nanti. Ahli-ahli kumpulan saya terdiri daripada Nor Nabilah, Nuramalina dan Nur Amirah dan kami merupakan kumpulan kelima yang akan membentangkan kertas cadangan (proposal) kami.

Tambahan lagi, setiap kertas cadangan yang kami bentangkan akan dinilaikan oleh Dr. Norsofiah dan Dr. Radiah. Segala teguran dan komen daripada kedua-dua pensyarah sangat membantu kami untuk memhami lebih mendalam mengenai proposal yang kami akan lakukan.  Saya mengaku bahawa kami tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam membuat sesuatu kajian dan disebabkan itulah pembentangan proposal kami tidak memuaskan. Setiap tajuk proposal yang kami bentang terlalu luas skopnya, hal ini demikian kedua-dua pensayarah kami meminta kami untuk membaiki tajuk proposal kami dengan mengecilkan skop tajuk kajian kami. Semasa Dr. Radiah dan Dr. Norsofiah membuat penilaian mengenai tajuk proposal yang kami bentangkan, mereka lebih menjelaskan isu kaedah kajian yang akan kami kami kemudian. Kaedah kajian memainkan peranan penting untuk mendapatkan dan mengumpul data-data kajian kami.

Setelah membuat perbincangan dengan Dr. Norsofiah dan ahli-ahli kumpulan yang lain, kami bersepakat untuk menukar tajuk kajian kami iaitu “Masalah Komunikasi Lisan Pelajar China yang Belajar Bahasa Melayu di USM”.
Gambar 2: Sumber daripada Google

Seterusnya, pada waktu tutorial, kami telah melakukan latihan statistik dengan menggunakan aplikasi SPSS. Dr. Norsofiah telah mengajar kami untuk memasukkan data dalam aplikasi SPSS dan seterusnya kami boleh mengira statistik melalui aplikasi tersebut. Pada pendapat saya, pengetahuan mengenai aplikasi SPSS ini amat berguna kepada saya terutama ketika saya sudah bekerja nanti. Pada penghujung tutorial tersebut, Dr. Norsofiah telah meminta semua pelajar untuk menyimpan hasil data-data yang mereka telah isi di dalam SPSS dan mengemelkan data-data tersebut kepada diri sendiri untuk kegunaan dan latihan dalam kuliah pada minggu hadapan.
spss
Gambar 3: Sumber daripada Google (Aplikasi SPSS)

Sekian sahaja entri pada kali ini. Berjumpa semula untuk entri yang selanjutnya. Semoga apa yang saya kongsi dapat memberi input positif kepada pembaca semua. Terima kasih.


Disediakan oleh Nur Ain binti Mazlan.



Comments

Popular posts from this blog

ELEMEN CERPEN "ANNYSS SOPHILEA" KARYA NISAH HARON

REFLEKSI HMT 411 MINGGU KE-13

INFOGRAFIK ARTIKEL "USAH POLITIKKAN SASTERA" OLEH NISAH HARON