REFLEKSI KULIAH HMT 411 MINGGU KE-4


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA!

Dalam entri kali ini, saya akan mengimbas kembali kuliah dan tutorial HMT 411 pada minggu keempat yang diadakan pada hari Rabu bersamaan 3 September 2018 yang dikendalikan oleh pensyarah HMT 411 iaitu Dr. Norsofiah.

            Kuliah HMT 411 pada minggu keempat telah membincangkan tentang penggunaan data statistik deskriptif. Statistik deskriptif merupakan kaedah kajian yang menghuraikan ciri-ciri pemboleh ubah seperti demografi, responden dan sebagainya. Selain itu, statistik deskriptif menggunakan istilah min, mod, median, taburan normal dan sisihan piawaian dalam sesuatu kajian yang ingin dikaji.

Gambar 1: Caontoh Data Statistik Deskriptif dari Google


            Kebiasaannya, dalam bab analisis data bagi faktor demografi seperti jantina, umur dan  pendidikan kita sering menggunakan peratusan dan frekuensi. Sebagai contohnya peratusan dan jumlah responden lelaki dan perempuan. Bagi pemboleh ubah seperti umur, kita juga boleh mengenal pasti min iaitu purata umur responden contohnya.

               Kemudian, Dr Norsofiah menjelaskan mengenai data nominal,data ordinal,skala selang dan skala nisbah. Data nominal ialah mengkategori tanpa menyusun kategori tersebut dan kategori tersebut tiada nilai. Data ordinal pula, mengkategori dan menyusun kategori mengikut urutan tertentu seperti “setuju, sangat setuju, tidak setuju, sangat tidak setuju”. Skala selang ialah mengkategori, menyusun kategori dan membina unit yang sama dan data ini biasa digunakan oleh ahli-ahli sains. Akhir sekali, skala nisbah yang mengkategori, menyusun kategori mengandungi nilai sifar sebenar.

            Pada penghujung kuliah tersebut, Dr. Norsofiah menguji kami melalui kuiz menggunakan aplikasi “kahoot” untuk mendapat kefahaman lebih jelas dan terang tentang statistik desktiptif. Tujuan ujian tersebut dilaksanakan untuk memudahkan saya dan rakan-rakan memahami topik tersebut dengan jelas. Pada pendapat saya, kuiz ini sangat  membantu saya dan rakan-rakan untuk memahami topik-topik yang diajar oleh pensyarah. Tambahan lagi, kuiz ini membuatkan seseorang melakukan sesuatu perkara atau betindak dengan cepat, pantas dan tepat tanpa ada sebarang kesalahan.
Gambar 2: Sumber daripada Google

Sekian sahaja entri pada kali ini. Berjumpa semula untuk entri yang selanjutnya. Semoga apa yang saya kongsi dapat memberi input positif kepada pembaca semua. Terima kasih.

Disediakan oleh Nur Ain bt Mazlan.


Comments

Popular posts from this blog

ELEMEN CERPEN "ANNYSS SOPHILEA" KARYA NISAH HARON

REFLEKSI HMT 411 MINGGU KE-13

INFOGRAFIK ARTIKEL "USAH POLITIKKAN SASTERA" OLEH NISAH HARON