REFLEKSI KULIAH HMT 411 MINGGU KE- 6


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA!

Dalam entri kali ini, saya akan mengimbas kembali kuliah dan tutorial HMT 411 pada minggu keenam yang diadakan pada hari Rabu bersamaan 17 Oktober 2018 yang dikendalikan oleh pensyarah HMT 411 iaitu Dr. Norsofiah.

Dalam kuliah pada minggu ini melibatkan pembetulan kajian proposal pada minggu lepas. Dr. Norsofiah memeriksa proposal baru bagi setiap kumpulan. Kemudian, saya dan rakan-rakan yang lain diminta untuk membuat borang maklumat diri subjek kajian dan surat keizinan serta persetujuan subjek kajian. 
Image result for research ethics
Gambar 1: Sumber daripada Google  (Etika dalam membuat sesuatu kajian)

Selain itu, Dr. Norsofiah telah menerangkan tentang adab atau etika yang perlu dilakukan oleh kami untuk membuat kajian kelak. Adab atau etika tersebut membawa maksud kami perlu menyediakan borang maklumat latar belakang dan borang kebenaran subjek sebelum mendapatkan sesuatu data. Sebenarnya banyak prosedur yang perlu dilakukan dan diambil perhatian secara serius dan yang paling penting adalah tentang etika. Etika berkaitan dengan konsep-konsep moral seperti kebaikan, kejahatan, benar, salah, kewajipan, tanggungjawab, keadilan; iaitu analisis konsep-konsep seperti ini dan justifikasi pertimbangan (pernyataan, dakwaan) yang melibatkan konsep-konsep tersebut. Seterusnya, etika juga adalah teori tentang tingkah laku yang betul dalam kehidupan yang baik bukannya amalan. Tambahan lagi, etika mengkaji fakta, menganalisisnya dan merumuskan apakah tingkah laku yang sebetulnya.
Image result for etiquette
Gambar 2: Sumber daripada Google (Etika)

Di samping itu, Dr. Norsofiah menayangkan sebuah filem pendek, tujuannya adalah beliau meminta kepada kami untuk melihat dan memerhatikan  filem tersebut serta mencatat dan analisiskan apa yang diperhatikan dalam filem tersebut. Pada pendapat saya, objektif utama aktiviti ini dilakukan untuk memahami definisi pemerhati dalam sesuatu kajian. Pemerhati atau “observation” mempunyai dua bahagian iaitu pemerhati penuh dan pemerhati.


Image result for hipotesis
Gambar  3: Sumber daripada Google
Pada akhir kuliah tersebut, Dr. Norsofiah menerangkan kepada kami semua tentang hipotesis. Hipotesis adalah sesuatu pernyataan yang melibatkan pemboleh ubah dalam kajian. Hipotesis terbahagi kepada dua iaitu:
       i.          Hipotesis Nul (Ho): Menyatakan bahawa “tiada perkaitan” atau “tiada perbezaan” antara  jantina dan umur.
     ii.          Hipotesis alternatif: Menyatakan kecenderungan untuk mendapatkan hasil kajian dengan membina pula hipotesis kajian.
           Namun, saya masih kurang memahami pengertian hipotesis dengan lebih mendalam. Saya belum sempat untuk bertanya kepada beliau mengenai hipotesis sesuatu kajian. Apa yang saya faham, hipotesis ini sangat penting untuk kajian kuantitatif terutamanya dalam menggunakan aplikasi SPSS.

            Akhir sekali, dalam tutorial, kami diberi data tentang skor sesuatu imbuhan sifar, kata nama, kata kerja dan skor awalan meN-. Kami diminta menghuraikan Ujian t melalui data tersebut yang dimasukkan dalam SPSS. Laporan tentang Ujian t dihantar melalui emel kepada Dr. Norsofiah. Jujur, saya perlukan latihan yang lebih empirikal tentang SPSS kerana saya masih kurang mahir menggunakan aplikasi tersebut. Saya yakin dan percaya, dengan bantuan pensyarah dan rakan-rakan yang lain dapat membantu saya untuk memahami dan cekap untuk menganalisis data dalam SPSS.

Sekian sahaja entri pada kali ini. Berjumpa semula untuk entri yang selanjutnya. Semoga apa yang saya kongsi dapat memberi input positif kepada pembaca semua. Terima kasih.

Disediakan oleh Nur Ain binti Mazlan.


Comments

Popular posts from this blog

ELEMEN CERPEN "ANNYSS SOPHILEA" KARYA NISAH HARON

REFLEKSI HMT 411 MINGGU KE-13

INFOGRAFIK ARTIKEL "USAH POLITIKKAN SASTERA" OLEH NISAH HARON