REFLEKSI MINGGU KE-7


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA!

Dalam entri kali ini, saya akan mengimbas kembali pembelajaran pada minggu ketujuh yang diadakan pada hari Rabu bersamaan 24 September 2018 HMT 411 iaitu Dr. Norsofiah.

      Pada minggu ketujuh tiada kuliah HMT 411. Jadi, refleksi pada minggu tersebut hanya melakukan tugasan awal yang telah diberikan oleh Dr. Norsofiah. Pada minggu tersebut saya bersama ahli kumpulan lain telah menggunakan aplikasi screencasting-tools seperti screen cast-o-matic atau camtasia studio untuk menerangkan ujian ANOVA.

Gambar 1: ANOVA (Sumber daripada Google Image)
         Pada awalnya, saya masih bingung dengan ujian ANOVA dan aplikasi screen cast-o-matic. Saya bersama ahli kumpulan lain cuba mencari maklumat tersebut melalui google. Apa yang saya faham tentang ujian ANOVA adalah singkatan daripada Analysis of Variences Test iaitu mengenal pasti perbezaan sekumpulan data selang atau nisbah merentasi data nominal atau ordinal. Kelebihan ANOVA antara dua atau lebih kumpulan serentak. Selain itu, kelebihan ANOVA adalah membandingkan sampel kajian dalam sekali.

            Kemudian, kami menggunakan aplikasi SPSS untuk memasukkan data bagi menjelaskan lebih terang tentang ujian ANOVA. Melalui penerangan screen cast-o-matic, kami mengfokuskan kepada empat bahagian iaitu:
  1. Definisi ujian ANOVA.
  2. Hipotesis kajian.
  3. Syarat ujian ANOVA.
  4. Cara ujian ANOVA dilaksanakan.
Saya akan paparkan link youtube mengenai ujian ANOVA yang telah kami laksanakan.
https://youtu.be/M2TB3B6DeA4.

Sekian sahaja entri pada kali ini. Berjumpa semula untuk entri yang selanjutnya. Semoga apa yang saya kongsi dapat memberi input positif kepada pembaca semua. Terima kasih.

Disediakan oleh Nur Ain bt Mazlan.


Comments

Popular posts from this blog

ELEMEN CERPEN "ANNYSS SOPHILEA" KARYA NISAH HARON

REFLEKSI HMT 411 MINGGU KE-13

INFOGRAFIK ARTIKEL "USAH POLITIKKAN SASTERA" OLEH NISAH HARON